Исидора Секулић
1877–1958.Супруг | Емил Стремницки |
---|---|
Датум рођења | 16. фебруар 1877. |
Датум смрти | 5. април 1958. |
Часописи | |
Везе |
Лична ситуација
Рођена је у Војводини као држављанка Аустро-Угарске. Студирала је у Будимпешти. Дипломирала је на Групи за математику и природне науке. Радила је као учитељица и наставница математике у Панчеву, Шапцу, Скопљу, Београду. Због болести (туберкулоза) често је побољевала и одсуствовала са посла. 1910. добија српско држављанство. Доста је путовала: Норвешка, Шведска, Немачка, Велика Британија, Француска, Италија. Била је удата за лекара пољског порекла Емила Стремницког који је убрзо умро (1914). Након његове смрти није се удавала. Није имала деце. Говорила је и преводила са немачког, енглеског, француског, руског. Такође је преводила са норвешког и шведског. Докторирала је у Немачкој. Била је чланица разних женских организација и њихова представница на многим скуповима, а на конгресу Међународног савета жена у Кристијанији (1920) изабрана је за секретара главног одбора. Била је једна од оснивача Удружења наставница средњих стручних школа. После Другог светског рата била је чланица главног одбора АФЖ-а. Дружила се са највиђенијим интелектуалцима свога времена и била радо примана у разна друштва. Била су чувена окупљања у њеној кући једном недељно где се говорило о књижевности, музици, позоришту, сликарству...
1877. Рођена је 16. фебруара у бачком селу Мошорин од мајке Љубице и оца Данила Секулића, општинског бележника. Кум је био др Милан Ђорђевић, уредник новосадске Заставе.
1878. Породица Секулић сели се у Руму.
1881. Умире Исидорин старији брат Предраг, у узрасту од седам година.
1883. Исидора полази у Општу пучку школу, где проводи само прво полугође.
Мајка Љубица умире од туберкулозе у тридесетој години.
1884. Са оцем и млађим братом Димитријем – Митом сели се у Земун, где је отац
постављен за градског капетана.
1887. Пошто је завршила Српску основну школу, уписује реалку у Земуну.
1890–1892. После завршеног трећег разреда реалке у Земуну, Исидору отац шаље
најпре у Вишу женску школу у Нови Сад, а потом у Сомбор, у Препарандију.
1900. У Земуну на Ускрс умире Данило Секулић у 55. години. Сахрањен је на
земунском гробљу. Три месеца касније умире јој и брат Димитрије Секулић. Имао је 21
годину.
1904. Дијагностикован јој је катар плућа и препоручен одмор од барем пола године.
1905. Најзад добија једногодишње одсуство. Добија пола плате, док друга
половина иде њеној заменици у школи. Креће на путовања по Европи и слуша предавања
из упоредне књижевности.
1913. На путу по Скандинавији удаје се за Емила Стремницког, Пољака, по занимању
лекара. Већ на крају године остаје удовица.
1914. У Политици је 1. јануара објављена читуља следеће садржине:
Г-ђу Исидору Секулић-Стремницки задесио је тежак удар. Њен муж, др. Емил
Стремницки, лекар из Варшаве, умро је напрасно на путу између Христијаније и Берлина. Тело покојниково пренето је у Варшаву и сахрањено у породичној гробници, а г-ђа Исидора дошла је јуче у Београд.
Почетком лета одлази у Сокобању на опоравак.
1915–1918. Време аустријске окупације проводи у Београду, Алексинцу и
Сокобањи.
1919. Борави у Загребу, Крапини, Сарајеву.
1921. Путује у Словенију и Швајцарску.
1929. Лето проводи у Француској, углавном у Паризу.
1941–1945. Током окупације живи у Београду, на Топчидерском брду, борећи се
с ратним невољама и немаштином. Посебно јој помаже Васа Стајић. Катаракта озбиљно
прети њеном виду. Одбија да потпише Апел српском народу.
1957. Све чешће је болесна. Муче је мигрена и проблеми с видом.
1958. На писаћој машини исписује своју последњу вољу, о томе како треба да
буде испраћена са овог света. Запис се чува у Универзитетској библиотеци „Светозар
Марковић” у Београду:
Умирање и смрт, последња борба коју свако мора сам издржати. После издисаја што
остане, то више није нико, и зато над најпростијим погребом треба да влада најпотпунија
тишина. Молим, стога, да се мој леш завије у чаршав из мог домазлука, да се положи у
најпростији чамов сандук, и спусти у сиротињску раку, по реду на гробљу. Без икакве
аранжиране сахране, без говора и венаца, без новинских чланака. Свештеник ће ме испратити и
очитати над гробом драгу ми просту молитву Господњу. Сем свештеника, моји најближи
пријатељи, колико могу и хтедну.
Умире 5. априла увече у болници „Драгиша Мишовић”.
Сахрањена је 7. априла на Топчидерском гробљу, уз поштовање ове жеље.
Место рођења | Мошорин, Војводина |
---|---|
Место смрти | Београд |
Националност | српска |
Матерњи језик | српски |
Брачни статус | удовица |
Број деце | 0 |
Образовање | универзитетско образовање |
Религија | православље |
Професионална ситуација
Писала је прозу, приповетке, романе, књижевну критику, есеје, путописе, расправе, белешке. Бавила се превођењем. Први рад „Шта су Србину гусле?” објавила је у Школском листу (1893). Била је прва жена у Србији која је изабрана за дописну чланицу Српске краљевске академије наука (1939) и чланицу Српске академије наука и уметности (1950), почасни председник српског ПЕН-а (1931), потпредседница Удружења књижевника Југославије, председница Удружења књижевника Србије. Своје радове објављивала је у многим часописима: Браник, Српски књижевни гласник, Бранково коло, Дело, Савременик (Загреб), Наша књижевност, Летопис матице српске, Нова Европа, Домаћица, Женски покрет, Мисао... Приказана је ТВ драма о њеном животу, а Угљеша Шајтинац је драматизовао њен роман Ђакон богородичине цркве. Сваке године одржава се научни скуп и издаје се зборник радова Исидоријана. Такође, установљена је и књижевна награда Исидора Секулић.
1894. У Сомбору објављује први рад у Школском листу (март–април 1894) под
насловом „Шта су Србину гусле?”
У јесен одлази у Пешту да изучава математичко-физичке науке.
1897. У јуну завршава виши курс државне педагогије у Будимпешти. Лето
проводи у Земуну. У јесен ју је Српска православна црквена општина у Панчеву, која је
имала патронат над Српском вишом девојачком школом, изабрала за учитељицу
математике и природних наука. У почетку је имала мању плату од осталих наставника,
али јој је молба за равноправни третман уважена.
1901. Постављена је за управницу Српске више девојачке школе у Панчеву.
1902. Подноси молбу школским властима у Сремским Карловцима да јој се
одобри одсуство ради одласка у иностранство и усавршавања енглеског језика. Молба
је одбијена.
1903. Подноси молбу за једногодишње плаћено одсуство ради опоравка у
санаторијуму за плућне болести. И ова молба је одбијена.
1904. За Извештај Српске више девојачке школе на крају школске године пише
чланак За живот, у ком даје критику социјалног положаја жене и своје виђење
васпитног система. Незадовољна је послом у школи, родитељи се жале на њене методе
у односу са децом, али надлежни закључују да је потребно само да јој се дају „усмена
упутства”.
1905. Најзад добија једногодишње одсуство. Добија пола плате, док друга
половина иде њеној заменици у школи. Креће на путовања по Европи и слуша предавања
из упоредне књижевности.
1906. У јуну прекида радни однос у школи, добија отпремнину и наставља да
путује по Европи. Објављује чланак о српском филологу Антону Фабрису, настао на
основу предавања у оквиру српског омладинског кола Узданица. Повремено пише
чланке у новосадском Бранику.
1909. Прелази у Шабац. Запошљава се као држављанка Аустроугарске у Српској
краљевској вишој женској школи, где предаје немачки језик и гимнастику.
1910. Добија српско држављанство.
Објављује текст „Главобоља” у Српском књижевном гласнику. Објављује текст
„Јосиф Канц” и приказ Ускоковићевог романа Дошљаци у Бранковом колу, а у Делу текст
„Руска књижевност и студенти”.
1911. Путује по Италији. Наставља да пише Сапутнике. У Бранковом колу
објављује текст „Поза”.
1912. Сели се у Београд. С положеним професорским испитом добија место
наставника у Вишој женској школи, у којој Надежда Петровић предаје цртање. Постаје
део интелектуалних кругова.
Објављује „Умор” у Српском књижевном гласнику.
Путује по Скандинавији.
1913. Светислав Б. Цвијановић објављује њену збирку Сапутници. Реакције су
мешовите, јер књига представља радикалан раскид са традиционалним приповедањем и
перспективом. Коментар Јована Скерлића, у ком јој признаје умеће и таленат, али замера
на обузетости собом у време националних искушења, деценијама ће памтити.
1914. Излазе Писма из Норвешке, у издању Светислава Б. Цвијановића, а Скерлићева
саркастична опаска о овом путопису у приказу књиге Милутина Бојића погађа је, као и
његов суд о претходном делу. Исти издавач објављује њен превод De Profundis Оскара
Вајлда.
1915–1918. Сарађује са часописима Савременик из Загреба, који води Јулије Бенешић, и са
Књижевним југом, чији је уредник Иво Андрић.
1919. У издању загребачког књижара Васића излази дужа новела Ђакон Богородичине
цркве.
У Сарајеву Исидор Ђурђевић штампа књигу Из прошлости.
1920. Путује у Норвешку. У Ослу је присуствовала заседању Међународног
савета жена. Часопис Нова земља (Nylaende) из Осла доноси 1. 12. 1920. разговор са
Миром Кохондом, представницом жена Хрватске, и Исидором Секулић, као
представницом жена Србије.
1922. Добија одсуство и одлази у Немачку, где остаје пола године. Средином
новембра брани докторску тезу из филозофије у Берлину.
Књижара Напредак објављује роман Гарман и Ворзе Александра Хелана у
Исидорином преводу с норвешког.
1924. Лето проводи у Француској, углавном у Греноблу. Оснива својеврстан
књижевни салон у свом дому, четвртком, а међу гостима су и српски и хрватски
уметници. Њен друштвени круг чине знамените личности тог времена – међу њима су
Аница Савић-Ребац, Даница Марковић, Јелена Ј. Димитријевић. Посетиоци њеног дома
били су и Марко Ристић и Мирослав Крлежа. Најближа је, међутим, са Светиславом Б.
Цвијановићем, издавачем, и његовом породицом, о чему сведочи и преписка.
Пријатељство са Светиславом Петровићем такође је оставило трага у кореспонденцији.
1925. Лето проводи у Италији, Фиренци и Тоскани.
У есеју објављеном у Летопису Матице српске о писцима из Војводине, Милан
Кашанин посебно истиче Исидору Секулић и Аницу Савић Ребац.
1926–1927. Борави дуже у Паризу, а потом одлази на рад у Посланство
Краљевине Југославије у Лондону. У Београд се враћа крајем лета 1927.
1930. Изабрана је за члана Књижевног одбора Српске књижевне задруге, али је
убрзо потом поднела оставку јер је сазнала да је од 13 чланова један био против.
1931. Пензионисана је 22. јануара као наставник Друге женске гимназије у
Београду, са 34 године стажа. Тиме се завршила њена наставничка каријера, која јој је
била очевидно напорна и нимало драга.
У павиљону „Цвијета Зузорић” отвара Трећу самосталну изложбу сликарке Зоре
Петровић, која јој је била пријатељица и колегиница из Друге женске гимназије.
1935. Коларчев Народни универзитет објављује њену брошуру Петар Кочић,
савременост његова.
1937. Лето проводи у Црној Гори, углавном на Цетињу, прикупљајући материјал
за књигу о Његошу. Коларчев Народни универзитет објављује њену брошуру Пушкин.
1938. Коларчев Народни универзитет објављује њену брошуру Милан Ракић.
1939. За дописног члана Српске краљевске академије изабрана је 16. фебруара.
1940. Подноси оставку на положај председника Београдског ПЕН-клуба. Српска
књижевна задруга објављује Кронику паланачког гробља.
1941–1945. Коларчев Народни универзитет објављује њену брошуру Проперције, римски
елегичар са последњом својом елегијом. Објављује, о свом трошку, три књиге
Аналитички тренутци и теме, као и књигу Записи.
1946. Изабрана је за једног од потпредседника Савеза књижевника Југославије,
на чијем челу је Иво Андрић.
1947. Сарађује у Нашој књижевности, Летопису Матице српске и другим
часописима. Министарство просвете НР Србије додељује јој награду за књижевност.
1948. Просвета објављује њену књигу Записи о моме народу. Изабрана је за
дописног члана Српске академије наука и уметности.
1950. Изабрана је за редовног члана Српске академије наука и уметности. Она је
прва жена редовна чланица САНУ.
1951. Српска књижевна задруга објављује Његошу, књига дубоке оданости.
1952. У Борби излази критика коју потписује Милован Ђилас, тадашњи шеф
Агитпропа. У њој оптужује Исидору за национализам и субјективан однос према
Његошу. Исте године Ђилас издаје књигу Легенда о Његошу, у којој јој замера на
апстрактно-идеалистичком приступу. Исидора спаљује рукопис другог дела књиге о
Његошу.
Просвета објављује приповетку Шумановићи.
1956. Просвета објављује Говор и језик – културна смотра народа.
1957. Поводом њеног 80. рођендана, Удружење књижевника Србије организује
свечану академију. Председник Републике одликује је Орденом рада првог реда. Нолит
објављује избор њених есеја Мир и немир.
Ауторку уредиле, хронологију и библиографију направиле: Слободанка Пековић, Магдалена Кох и Биљана Дојчиновић
Професија | преводитељка, књижевна критичарка, aуторка текстова за часописе, aуторка путописа, aуторка прозе/романа и учитељица/наставница/гувернанта |
---|---|
Језици на којима је писала | српски |
Чланства | академија |
Радови
Монографије
- Сапутници 1913.
- Писма из Норвешке 1914.
- Ђакон Богородичине цркве 1919.
- Из прошлости 1919.
- Управљање животом 1923.
- Петар Кочић, савременост његова 1935.
- Пушкин 1937.
- Милан Ракић 1938.
- Пункт контрапункт 1938.
- Кроника паланачког гробља 1940.
- Стопама Христовим 1940.
- Аналитички тренуци и теме 1 1941.
- Проперције, римски елегичар са последњом својом елегијом 1941.
- Записи 1941.
- Аналитички тренуци и теме 2 1941.
- Аналитички тренуци и теме 3 1943.
- Записи о моме народу 1948.
- Његошу књига дубоке оданости 1951.
- Шумановићи 1952.
- Говор и језик, културна смотра народа 1956.
- Мир и немир 1957.
- Огледи 1959.
- Прозни радови 1959.
- Изабрана дела 1967.
- Избор из дела 1974.
- Одабрана дела 1982.
- Антологија Исидора 1995.
- Балкан 2003.
- Ђакон Богородичине цркве 2008.
- Изабрани есеји 2010.
- Изабрана дела 2016.
- Ђакон Богородичине цркве 2019.
Чланци и други саставни делови
- Главобоља 1910.
- Руска књижевност и студенти 1910.
- М.М. Ускоковић 1910.
- Јосиф Кајнц 1910.
- Има ли право Константин Брунер 1911.
- Песници који лажу 1911.
- Један датум у нашој преводној књижевности 1911.
- Ирци и национализам 1912.
- Културни национализам 1912.
- Вељко Петровић као приповедач 1913.
- Алекса Шантић 1918.
- Ритмична гимнастика у нас 1920.
- Одломак из једнога јавног предавања 1920.
- Београдски стил 1920.
- Извештај Секретара Савеза за страну кореспонденцију, у години 1921. 1921.
- Август Стриндберг 1921.
- Око нашег романа 1922.
- Исток у приповеткама Иве Андрића 1923.
- Један фрагмент из куртизанског Рима 1923.
- О преводима 1923.
- Интелектуалац и сиромаштво 1923.
- Женина лепота 1924.
- Изохимене у књижевности 1924.
- Немири у књижевности 1924.
- Поезија Августина Ујевића 1924.
- Самовање у књижевностима 1924.
- О књижевницима и ширењу књижевности 1925.
- Елен Кеј 1926.
- Свети Фрања од Асиза, поводом стогодишњице смрти 1926.
- Релативитет у делу Л. Пирандела 1926.
- О религиозном осећању у лирици 1928.
- Белешка 1929.
- Феријално писмо: Јапанска Но-драма 1931.
- Осећајност код Ђуре Јакшића 1932.
- Белешка о малом народу 1932.
- Ивана Гундулића "Сузе сина разметнога" 1940.
- Лаза Костић 1941.
- Бранко Радичевић лирик, младо гладно срце 1947.
- Културни додири срећа су људи 1951.
Рецепција
Рецепција током живота ауторке
- Исидора Секулићева "Сапутници" (1913)
- Две женске књиге (1913)
- Плес речи (1913)
- Докторке и професорке : Исидора Секулићева (1913.)
- Сапутници (1913)
- Исидора Секулић (1914)
- Исидора Секулић-Стремницка: песници интелектуалци, еротика у бекству појава, драж приповедања, неке мане (1914)
- Пољакиње о нашим женама (1928)
- Исидора Секулић (1931)
- Поезија промашености (1940)
- Наша жена у књижевном стварању (1941)
- Осећање пролазности у прози Исидоре Секулић (1957)
Рецепција након њене смрти
- Огледи и студије (1959.)
- Мит и поезија (1960)
- Хеленска традиција и српска књижевност ХХ века (1963.)
- Исидора Секулић (1964.)
- Исидора Секулић есејиста (1965)
- Исидора Секулић као критичар поезије (1965.)
- Један поглед на књижевно дело Исидоре Секулић (1967.)
- Исидора Секулић (1968)
- Исидора Секулић: књижевни вез (1969)
- Сусрети и писма - Исидора Секулић (1970.)
- Неколико бележака о Исидори Секулић (1972.)
- Исидора Секулић есејиста (1974.)
- У сусрету са западом (I) (1974.)
- У сусрету са западом (II) (1974.)
- У сусрету са западом (III) (1975.)
- Есеј Исидоре Секулић (1977.)
- Исидора; Она, Она (1977.)
- Критика и авангарда у модерној српској књижевности (1979.)
- Исидорина бројаница (1979.)
- Име и дело Исидоре Секулић (1982.)
- Књижевни погледи Исидоре Секулић (1986.)
- Исидорина кроника (1986.)
- Књижевно дело Исидоре Секулић (1986.)
- О јединству у делу Исидоре Секулић (1986.)
- Isidora Sekulić as an Early Serbian Feminist (1989.)
- Pożegnanie z Jugosławią, (1992.)
- Исидора Секулић, "Апостол самоће" (1996.)
- Европски контекст "Кронике паланачког гробља" (1997.)
- "Сапутници Исидоре Секулић" и експресионистички духовни простор (1997.)
- Верхунац модерне: "Сапутници" Исидоре Секулић и могућности њиховог тумачења (1998.)
- Fellow Travellers of a Serbian Women: Isidora Sekulić an Overture in Modern Serbian Literature (1998.)
- Аутобиографски елементи у прози Исидоре Секулић (1998.)
- Исидора у Панчеву (1998.)
- Апостол самоће. Исидора Секулић (1998.)
- Апостол самоће (1999.)
- Voices in the Shadows: women and verbal art in Serbia and Bosnia (2000)
- Срби и други. "О пољској мислити души је драго" - Исидоре Секулић размишљања о другима (2000.)
- Поимање еротског у роману "Ђакон Богородичине цркве" (2000.)
- Podróże w czasie i przestrzeni (2000.)
- Други о Исидори Секулић (2004)
- Фрагменти једне исповести (2004.)
- Побуна против средишта (2006.)
- Исидора Секулић о косовском завету (2006.)
- Исидора Секулић о песницима српског романтизма (2007.)
- Kiedy dojrzejemy jako kultura, tworczošć pisarek serbskich na poczatku XX wieku (2007.)
- Исидорине опомене (2008.)
- Моја последња главобоља (2008.)
- Синхронијско и дијахронијско изучавање врста у српској књижевности (2009.)
- Исидорини ослонци (2009.)
- Како (о)писати различитост? : слика Другог у српској књижевности (2009)
- Исидора - ерос и тајна (2009.)
- Жена у српској књижевности (2010)
- Основни књижевни ставови Исидоре Секулић (2010.)
- Летњи сан Исидоре Секулић (2011.)
- Културна идеологија Исидоре Секулић (2011.)
- Има ли право Константин Брунер? Родни или универзални приступ стваралаштву жена у есејистици Исидоре Секулић (2011.)
- ...када сазремо као култура... Стваралаштво српских списатељица на почетку XX века (канон – жанр – род) (2012)
- "Isochimenen". Kultur und Raum im Werk von Isidora Sekulić (2012)
- Рат као тема у српској периодици и књижевности почетком XX века – Жена, Српски књижевни гласник и ратна проза Милице Јанковић и Исидоре Секулић (2013)
- Проза душе. (2016)
- Авангардисткиње (2018)
- Француска веза (2019)
- Les tentations intertextuelles : les symbolistes français chez les écrivaines serbes (2020)
Читала је
* Наведене су само ауторке из базе