Maрија Мага Магазиновић
1882–1968.Супруг | Gerhard Gesemann |
---|---|
Датум рођења | 14. октобар 1882. |
Датум смрти | 1968. |
Везе |
Лична ситуација
1882. Рођена 14. октобра у Ужицу у породици Ристе Магазиновића.
1896. Са породицом се преселила у Београд. Отац ради у кројачници Народног позоришта.
1909. Упознаје Герхарда Геземана.
1912-1913. Болничарка је у балканским ратовима.
1914. У априлу јој умире мајка, а 11. маја се у Саборној цркви удаје за Герхарда Геземана, који добија место професора у Првој мушкој гимназији и лектора Универзитета у Београду. Мага Магазиновић као редовна наставница предаје у Првој женској реалној гимназији. Аустроугарска објављује рат Србији.
1915. Са мужем напушта Београд. У Крагујевцу се рађа њихов син Харолд-Рајко. Ради као добровољна болничарка у Крагујевцу и Врању, а Геземан са српском војском прелази преко Албаније. У рату губи оба брата.
1916. Син Харалд–Рајко умире у Београду. Одлази у Швајцарску да посети мужа који је тамо на лечењу. У Швајцарској се крајем године растаје од Геземана.
1917. У Луцерну се 28. августа рађа њена и Геземанова ћерка Рајна.
1918. Враћа се са ћерком у Београд.
1923. Разводи се од Геземана.
1941. Одлази у пензију.
1968. Умире 8. фебруара у Београду.
Место рођења | Ужице |
---|---|
Место боравка | Немачка, Србија и Швајцарска |
Место смрти | Београд |
Националност | српска |
Матерњи језик | српски |
Брачни статус | Разведена |
Број деце | 2 |
Имена деце | Харолд-Рајко, Рајна |
Пол деце | M (1) F (1) |
Образовање | универзитетско образовање |
Професионална ситуација
1888. Основну школу похађа у родном месту.
1892-1896. Похађа реалну гимназију у Ужицу.
1896-1898. Похађа Вишу женску школу у Београду.
1898-1902. Као ванредна студенткиња студира на Одсеку за филозофију на Филозофском факултету (Велика школа у Београду). Слуша хемију и физику, као и немачки, руски, латински, српски, филологију, теорију књижевности и филозофију.
1902-1904. Са колегиницама се изборила да студенткиње могу редовно похађати филозофију, те студира као редован студент Филозофског факултета. Припада Студентском југословенском националном покрету.
1902-1909. Глуми у Београдском радничком друштву (касније Радничка уметничка група „Абрашевић”).
1903. Са студентском групом гостује у Софији.
1903. Оснива Клуб студенткиња, који преводи социјалисткиње Елен Клеј (Ellen Key, 1849-1926, шведска књижевница, која је написала тада чувени педагошко-социјално дело Столеће детета, по чијем схватању је 18. век био век жене, 19. век век мушкарца, а 20. је век детета), Лили Браун (Lily Braun, 1865-1916, немачка феминисткиња, тежила је да успостави систем морала који би заменио традиционалне религије. Била је чланица Социјалдемократске партије Немачке и залагала се за економску слободу жена и одбацивање легалног брака), Клару Цеткин (Clara Zetkin, 1857-1933, немачка марксистичка теоретичарка, активисткиња и боркиња за људска права, била је чланица Социjалдемократске партије Немачке, Независне социјалдемократске партије Немачке, Комунистичке партије Немачке). Проучавају Џона Стјуарта Мила (John Stuart Mill, 1806-1873, британски филозоф, емпириста, заговарао либерални поглед на човека и друштво, залагао се за једнакост међу половима, обавезно образовање и контролу рађања). По речима Маге Магазиновић, превод шведске научнице Елен Кеј, која је писала о слободној љубави, нису успеле пласирати, јер је за ондашње схватање људских односа било веома смело. У том периоду у Београд долазе тадашње најистакнутије боркиње за женска права: немачка феминисткиња Кете Ширмахер (Käthe Schirmacher, 1865-1930), данска књижевница Карин Мухаелис, поборница женских права, па и једна енглеска сифражеткиња.
1903-1904. Преводи за Народно позориште дела Максима Горког На дну, Малограђани и Деца сунца, једночинку Ко је крив Хенрика Сјенкијевича (Henrych Sienciewicz) и Розу Бернд Герхарта Хауптмана (Gerhard Hauptmann). За „Абрашевић” преводи једночинку Жена с предрасудама Хајнриха Фридриха (Heinrich Friedrich).
1904. Дипломирала на Филозофском факултету. Писмени испит из филозофије и педагогије полаже код чувеног професора Бране Петронијевића.
1905. Ради као практиканткиња у Народној библиотеци. Постаје сарадница Политике и Позoришног листа.
1905-1906. У Политици пише у редовној рубрици „Женски свет”, уређује и фељтон.
1906. Почиње да ради као класна учитељица у Вишој женској школи. Предаје немачки језик, филозофске пропедеутике и педагогије. Од отварања Прве женске реалне гимназије предаје психологију, логику, немачки и српски језик са прекидима пуних четрдесет година.
1907. Чувена канадска плесачица слободног плеса Мод Алан (Maud Allan, 1883-1956) гостује у Београду. Мага Магазиновић је фасцинирана њеним плесом.
1908. Полаже професорски испит са тезом „О инстинкту”.
1909. Полази за Минхен 5. јула. У Оберсдорфу се саветује са Јоцом Савићем (1847-1915), глумцем, редитељем и позоришним теоретичарем, који је играо на позорницама Беча и Минхена. У Минхену упознаје Рудолфа Штајнера (Rudolf Steiner, 1861-1925), филозофа и мистика, утемељивача антропозофије, познатог и по значајном духовном плесном систему еуритмија. У Берлину се уписује у школу Макса Рајхарта (Max Reinhardt, 1873-1943), позоришног редитеља и глумца, који је реформисао позориште 20. века. Похађа курс балета и калистеније код Шарлоте Шнитер (Charlotte Schnitter), управнице берлинске Опере. Присуствује часовима слободног плеса у школи Изадоре Данкан (Isadora Duncan), коју у том тренутку води њена сестра Елизабета Данкан (Elizabeth Duncan, 1874-1948).
1910. У Београду са Зором Прицом отвара Школу за рецитацију, естетичку гимнастику и стране језике.
1911. Први матине Школе за рецитацију, естетичку гимнастику и стране језике организован 14. априла. Поново одлази у Немачку, где похађа летњи семестар код Минете Вегман (Minetta Wegmann) по методи Жака Далкроза (Émile Jacques-Dalcroze, 1865-1950), који је развио систем учења музике кроз ритам тела, утичући на настанак плесног модернизма. Вративши се у Београд, Мага Магазиновић мења назив школе у Школу за ритмику и пластику.
1912. За Политику пише чланке о телесној култури по методама Жак-Далкроза. Током лета борави у Хелерау, у школи Жака Далкроза.
1917. За српску владу на Крфу проучава организацију швајцарских средњих школа. У Цириху се упознаје са радом Школе уметничког плеса Рудолфа фон Лабана (Rudolf von Laban, 1880-1940), кореографа, професора и теоретичара плеса, оснивача плесног експресионизма. У Цириху присуствује предавањима Лењина и Плеханова.
1919. Почиње да ради у приватној женској гимназији „Дом ученица средњих школа”, где предаје ритмику уместо дотадашње гимнастике. Поново отвара Школу за ритмику и пластику. Одржава низ добротворних концерата.
1920. Указом Њ. В. Краља Петра I, унапређена је у професора Прве женске реалне гимназије.
1922. Борави у Минхену на летњем курсу код критичара Жак-Делкрозове методе др Рудолфа Боде (Rudolf Bode, 1881-1970), чије се име везује за настанак ритмичке гимнастике, који је веровао да људи користе плес да би се изразили (изражајна гимнастика) као и да треба да вежбају различите делове тела. Код Карла Лахузна студира принципе кореографије сценског и подијумског плеса новог смера.
1923. У Минхену похађа летње курсеве ритмике, пластике и савремене уметности телесне култре код Рудолфа фон Лабана, Рудолфа Бодеа и др Бес Мензендик (Bess M. Mensendieck, 1864-1957), Американкe која је установила парамедицински систем коректне телесне механике, коректне мишићне функције, коректне позе засноване на фундаменталном истраживању звука.
1924. Установљава Семинар за учитеље ритмике и пластике, уз одобрење Министарства просвете.
1924. Рудолф Лабан гостује у Загребу и Београду. Приликом гостовања у Београду присуствовао је раду Школе за ритмику и гимнастику Маге Магазиновић и одао јој признање за рад.
1925. Кореографише први једночини балет Светковина Бахуса и Флоре.
1926. Први пут се 18. маја изводи Јелисавка, мајка Обилића, пасторала инспирисана народном поезијом и игром.
1927. Прво извођење дела Молитва Косовке девојке и Смрт мајке Југовића 14. фебруара. За чланове „Сокола” у Сплиту у јулу и августу држи шестонедељни курс ритмике и пластике.
1929. Борави на летњем курсу код Рудолфа фон Лабана у Лауенштајну, где кореографише и режира Врзино коло.
1930. У Минхену присуствује Конгресу уметничког плеса и у Бајројту похађа летњи курс код Рудолфа фон Лабана.
1932. Излазе њене књиге Телесна култура као васпитање и уметност и Вежбе и студије из савремене гимнастике, пластике, ритмике и балета: примењена телесна култура.
1934. У Бечу присуствује Конгресу уметничког плеса.
1935. Школа за ритмику и пластику прославља 25 година рада, након чега престаје да постоји.
1936. Оснива „Студентску фолклорну групу” и са њом гостује у Цариграду и у Берлину на церемонији отварања Олимпијских игара.
1937. Гостовање у Ници и Цариграду.
1938. Гостовање у Ници и Хамбургу.
1939. Гостовање у Хамбургу, Магденбургу, Кведлинбургу, Бернбургу, Десау, Стендалу и Брансденбургу. Снима колор филм из репреторара Косидба. Њу Рос снима на Калемегдану у Београду колор пропагандни филм за гостовање у Америци.
1941. Одлази у пензију.
1942. У Просветном гласнику, јануар-фебруар, објављује текст „Размишљање о будућој женској школи”, у којем износи ксенофобичне и расистичке ставове у складу са концептом аријевства.
1945-1946. Води фолклорну групу у „Абрашевићу”.
1948-1955. У балетској школи предаје ритмику, фолклор, историју игре и историјске плесове.
1951. Излази књига Историја игре. Пише сећања Мој живот (објављена у целини 2000) и Уџбеник из ритмике (који није објављен).
Хронологију и библиографију направила и ауторку уредила: Дубравка Ђурић
Најважнији извори за хронологију живота и рада:
Татјана Корићанац, Марија Мага Магазиновић, Музеј Града Београда, Београд, 2000.
Мој живот – приредила Јелена Шантић, Clio, Београд, 2000.
Професија | преводитељка, филозофкиња, друштвено-културна активисткиња, болничарка, aуторка текстова за часописе, учитељица/наставница/гувернанта и глумица |
---|---|
Језици на којима је писала | српски |
Финансијски аспекти | стипендија/издржавање/пензија |
Чланства | редакцијских одбора |
Радови
Монографије
- Телесна култура као васпитање и уметност 1932.
- Вежбе и студије из савремене гимнастике, пластике, ритмике и балета: применјена телесна култура 1932.
- Историја игре 1951.
- Мој живот 2000.
Чланци и други саставни делови
- Однос уметничке игре према музици 1997.
- Литература о савременој телесној култури 1996.
- Руже 1907.
- Песникиње: Кристина Ристићева 1913.
- Ритмичка гимнастика 1913.
- Учитељице: Станка Глишићева 1913.
- Песникиње: Даница Марковић -Татићева 1913.
- Учитељице: Косара Цветковићева 1913.
- Балет (део 1) 1920.
- Балет (део 2) 1920.
- Макс Рајнхарт. (крај) 1921.
- Макс Рајнхарт. (1) 1921.
- Костим играча 1930.
- Размишљање о будућој женској школи 1942.
- Размишљања о будућој женској средњој школи 1942.
- Школовање у Београду 1965.
- Детињство у Ужицу 1965.
- Моје прво сећање 2019.
- О апстрактним идејама 2019.
- О законима мишљења 2019.
- Телесно васпитање: женска гимназија 1912. године 2019.
Некњижна грађа
- *Уџбеник из ритмике 1951.
Преводи
Рецепција
Рецепција током живота ауторке
- Мага Магазиновићева (1913)
- Ритмична гимнастика у нас (1920)
- Школа за ритмичку гимнастику Маге Маганзиновић; Рад школе од оснивања до данас (1922)
- Годишњи матине Школе за Ритмику и Пластику г-ђе Магазиновић (1924)
- Српска игра и песма као мотив уметничког плеса (1927)
- Матине Школе г-ђе Маге Магазиновић (1928)
- Школа класичне и модерне ритмике госпође Маге Магазиновић-Геземан (1932)
- Ein Leben für den Tanz (1935)
- 25-тогодишњица школе за ритмику и пластику г-ђе Маге Магазиновић (1935)
- Ми играмо: приручник модерне народне игре/плес (1957)
Рецепција након њене смрти
- Muzička enciklopedija (1974)
- Балет Народног позоришта између два светска рата (1976)
- Немогуће историје (1992)
- Мага Магазиновић 1882-1968. Прва ласта феминизма (1992)
- Првих седамдесет година. Балет Народног позоришта (1) (1994)
- Пластичка уметност Маге Магазиновић (1996)
- Мага Магазиновић: контекст и значења рада (1996)
- Портрет претходнице (1996)
- Сећање на Магу Магазиновић (1996)
- О студенткињама из Србије на страним универзитетима до 1914. године (1998)
- Мага Магазиновић и модерност ангажмана жене (1998)
- Марија Мага Магазиновић (2000)
- Потиснута истина – Колаборација у Србији 1941-1944 (2006)
- Обликовање креативног поступка – утицаји Макса Рајхнарта и Исидоре Данкан на Магу Магазиновић (2008)
- Global, Local, Gen(d)eral (2009)
- Портрет жене: Мага Магазиновић (2010)
- Women Teachers in Serbia: Fiction and/as Life Stories (2010)
- Политика физичке културе, модерни плес и три наратива о Маги Магазиновић (2013)