Marija Maga Magazinović
1882–1968.Suprug | Gerhard Gesemann |
---|---|
Datum rođenja | 14. oktobar 1882. |
Datum smrti | 1968. |
Veze |
Lična situacija
1882. Rođena 14. oktobra u Užicu u porodici Riste Magazinovića.
1896. Sa porodicom se preselila u Beograd. Otac radi u krojačnici Narodnog pozorišta.
1909. Upoznaje Gerharda Gezemana.
1912-1913. Bolničarka je u balkanskim ratovima.
1914. U aprilu joj umire majka, a 11. maja se u Sabornoj crkvi udaje za Gerharda Gezemana, koji dobija mesto profesora u Prvoj muškoj gimnaziji i lektora Univerziteta u Beogradu. Maga Magazinović kao redovna nastavnica predaje u Prvoj ženskoj realnoj gimnaziji. Austrougarska objavljuje rat Srbiji.
1915. Sa mužem napušta Beograd. U Kragujevcu se rađa njihov sin Harold-Rajko. Radi kao dobrovoljna bolničarka u Kragujevcu i Vranju, a Gezeman sa srpskom vojskom prelazi preko Albanije. U ratu gubi oba brata.
1916. Sin Harald–Rajko umire u Beogradu. Odlazi u Švajcarsku da poseti muža koji je tamo na lečenju. U Švajcarskoj se krajem godine rastaje od Gezemana.
1917. U Lucernu se 28. avgusta rađa njena i Gezemanova ćerka Rajna.
1918. Vraća se sa ćerkom u Beograd.
1923. Razvodi se od Gezemana.
1941. Odlazi u penziju.
1968. Umire 8. februara u Beogradu.
Mesto rođenja | Užice |
---|---|
Mesto boravka | Nemačka, Srbija i Švajcarska |
Mesto smrti | Beograd |
Nacionalnost | srpska |
Maternji jezik | srpski |
Bračni status | Razvedena |
Broj dece | 2 |
Imena dece | Harold-Rajko, Rajna |
Pol dece | M (1) F (1) |
Obrazovanje | univerzitetsko obrazovanje |
Profesionalna situacija
1888. Osnovnu školu pohađa u rodnom mestu.
1892-1896. Pohađa realnu gimnaziju u Užicu.
1896-1898. Pohađa Višu žensku školu u Beogradu.
1898-1902. Kao vanredna studentkinja studira na Odseku za filozofiju na Filozofskom fakultetu (Velika škola u Beogradu). Sluša hemiju i fiziku, kao i nemački, ruski, latinski, srpski, filologiju, teoriju književnosti i filozofiju.
1902-1904. Sa koleginicama se izborila da studentkinje mogu redovno pohađati filozofiju, te studira kao redovan student Filozofskog fakulteta. Pripada Studentskom jugoslovenskom nacionalnom pokretu.
1902-1909. Glumi u Beogradskom radničkom društvu (kasnije Radnička umetnička grupa „Abrašević”).
1903. Sa studentskom grupom gostuje u Sofiji.
1903. Osniva Klub studentkinja, koji prevodi socijalistkinje Elen Klej (Ellen Key, 1849-1926, švedska književnica, koja je napisala tada čuveni pedagoško-socijalno delo Stoleće deteta, po čijem shvatanju je 18. vek bio vek žene, 19. vek vek muškarca, a 20. je vek deteta), Lili Braun (Lily Braun, 1865-1916, nemačka feministkinja, težila je da uspostavi sistem morala koji bi zamenio tradicionalne religije. Bila je članica Socijaldemokratske partije Nemačke i zalagala se za ekonomsku slobodu žena i odbacivanje legalnog braka), Klaru Cetkin (Clara Zetkin, 1857-1933, nemačka marksistička teoretičarka, aktivistkinja i borkinja za ljudska prava, bila je članica Socijaldemokratske partije Nemačke, Nezavisne socijaldemokratske partije Nemačke, Komunističke partije Nemačke). Proučavaju Džona Stjuarta Mila (John Stuart Mill, 1806-1873, britanski filozof, empirista, zagovarao liberalni pogled na čoveka i društvo, zalagao se za jednakost među polovima, obavezno obrazovanje i kontrolu rađanja). Po rečima Mage Magazinović, prevod švedske naučnice Elen Kej, koja je pisala o slobodnoj ljubavi, nisu uspele plasirati, jer je za ondašnje shvatanje ljudskih odnosa bilo veoma smelo. U tom periodu u Beograd dolaze tadašnje najistaknutije borkinje za ženska prava: nemačka feministkinja Kete Širmaher (Käthe Schirmacher, 1865-1930), danska književnica Karin Muhaelis, pobornica ženskih prava, pa i jedna engleska sifražetkinja.
1903-1904. Prevodi za Narodno pozorište dela Maksima Gorkog Na dnu, Malograđani i Deca sunca, jednočinku Ko je kriv Henrika Sjenkijeviča (Henrych Sienciewicz) i Rozu Bernd Gerharta Hauptmana (Gerhard Hauptmann). Za „Abrašević” prevodi jednočinku Žena s predrasudama Hajnriha Fridriha (Heinrich Friedrich).
1904. Diplomirala na Filozofskom fakultetu. Pismeni ispit iz filozofije i pedagogije polaže kod čuvenog profesora Brane Petronijevića.
1905. Radi kao praktikantkinja u Narodnoj biblioteci. Postaje saradnica Politike i Pozorišnog lista.
1905-1906. U Politici piše u redovnoj rubrici „Ženski svet”, uređuje i feljton.
1906. Počinje da radi kao klasna učiteljica u Višoj ženskoj školi. Predaje nemački jezik, filozofske propedeutike i pedagogije. Od otvaranja Prve ženske realne gimnazije predaje psihologiju, logiku, nemački i srpski jezik sa prekidima punih četrdeset godina.
1907. Čuvena kanadska plesačica slobodnog plesa Mod Alan (Maud Allan, 1883-1956) gostuje u Beogradu. Maga Magazinović je fascinirana njenim plesom.
1908. Polaže profesorski ispit sa tezom „O instinktu”.
1909. Polazi za Minhen 5. jula. U Obersdorfu se savetuje sa Jocom Savićem (1847-1915), glumcem, rediteljem i pozorišnim teoretičarem, koji je igrao na pozornicama Beča i Minhena. U Minhenu upoznaje Rudolfa Štajnera (Rudolf Steiner, 1861-1925), filozofa i mistika, utemeljivača antropozofije, poznatog i po značajnom duhovnom plesnom sistemu euritmija. U Berlinu se upisuje u školu Maksa Rajharta (Max Reinhardt, 1873-1943), pozorišnog reditelja i glumca, koji je reformisao pozorište 20. veka. Pohađa kurs baleta i kalistenije kod Šarlote Šniter (Charlotte Schnitter), upravnice berlinske Opere. Prisustvuje časovima slobodnog plesa u školi Izadore Dankan (Isadora Duncan), koju u tom trenutku vodi njena sestra Elizabeta Dankan (Elizabeth Duncan, 1874-1948).
1910. U Beogradu sa Zorom Pricom otvara Školu za recitaciju, estetičku gimnastiku i strane jezike.
1911. Prvi matine Škole za recitaciju, estetičku gimnastiku i strane jezike organizovan 14. aprila. Ponovo odlazi u Nemačku, gde pohađa letnji semestar kod Minete Vegman (Minetta Wegmann) po metodi Žaka Dalkroza (Émile Jacques-Dalcroze, 1865-1950), koji je razvio sistem učenja muzike kroz ritam tela, utičući na nastanak plesnog modernizma. Vrativši se u Beograd, Maga Magazinović menja naziv škole u Školu za ritmiku i plastiku.
1912. Za Politiku piše članke o telesnoj kulturi po metodama Žak-Dalkroza. Tokom leta boravi u Helerau, u školi Žaka Dalkroza.
1917. Za srpsku vladu na Krfu proučava organizaciju švajcarskih srednjih škola. U Cirihu se upoznaje sa radom Škole umetničkog plesa Rudolfa fon Labana (Rudolf von Laban, 1880-1940), koreografa, profesora i teoretičara plesa, osnivača plesnog ekspresionizma. U Cirihu prisustvuje predavanjima Lenjina i Plehanova.
1919. Počinje da radi u privatnoj ženskoj gimnaziji „Dom učenica srednjih škola”, gde predaje ritmiku umesto dotadašnje gimnastike. Ponovo otvara Školu za ritmiku i plastiku. Održava niz dobrotvornih koncerata.
1920. Ukazom Nj. V. Kralja Petra I, unapređena je u profesora Prve ženske realne gimnazije.
1922. Boravi u Minhenu na letnjem kursu kod kritičara Žak-Delkrozove metode dr Rudolfa Bode (Rudolf Bode, 1881-1970), čije se ime vezuje za nastanak ritmičke gimnastike, koji je verovao da ljudi koriste ples da bi se izrazili (izražajna gimnastika) kao i da treba da vežbaju različite delove tela. Kod Karla Lahuzna studira principe koreografije scenskog i podijumskog plesa novog smera.
1923. U Minhenu pohađa letnje kurseve ritmike, plastike i savremene umetnosti telesne kultre kod Rudolfa fon Labana, Rudolfa Bodea i dr Bes Menzendik (Bess M. Mensendieck, 1864-1957), Amerikanke koja je ustanovila paramedicinski sistem korektne telesne mehanike, korektne mišićne funkcije, korektne poze zasnovane na fundamentalnom istraživanju zvuka.
1924. Ustanovljava Seminar za učitelje ritmike i plastike, uz odobrenje Ministarstva prosvete.
1924. Rudolf Laban gostuje u Zagrebu i Beogradu. Prilikom gostovanja u Beogradu prisustvovao je radu Škole za ritmiku i gimnastiku Mage Magazinović i odao joj priznanje za rad.
1925. Koreografiše prvi jednočini balet Svetkovina Bahusa i Flore.
1926. Prvi put se 18. maja izvodi Jelisavka, majka Obilića, pastorala inspirisana narodnom poezijom i igrom.
1927. Prvo izvođenje dela Molitva Kosovke devojke i Smrt majke Jugovića 14. februara. Za članove „Sokola” u Splitu u julu i avgustu drži šestonedeljni kurs ritmike i plastike.
1929. Boravi na letnjem kursu kod Rudolfa fon Labana u Lauenštajnu, gde koreografiše i režira Vrzino kolo.
1930. U Minhenu prisustvuje Kongresu umetničkog plesa i u Bajrojtu pohađa letnji kurs kod Rudolfa fon Labana.
1932. Izlaze njene knjige Telesna kultura kao vaspitanje i umetnost i Vežbe i studije iz savremene gimnastike, plastike, ritmike i baleta: primenjena telesna kultura.
1934. U Beču prisustvuje Kongresu umetničkog plesa.
1935. Škola za ritmiku i plastiku proslavlja 25 godina rada, nakon čega prestaje da postoji.
1936. Osniva „Studentsku folklornu grupu” i sa njom gostuje u Carigradu i u Berlinu na ceremoniji otvaranja Olimpijskih igara.
1937. Gostovanje u Nici i Carigradu.
1938. Gostovanje u Nici i Hamburgu.
1939. Gostovanje u Hamburgu, Magdenburgu, Kvedlinburgu, Bernburgu, Desau, Stendalu i Bransdenburgu. Snima kolor film iz repretorara Kosidba. Nju Ros snima na Kalemegdanu u Beogradu kolor propagandni film za gostovanje u Americi.
1941. Odlazi u penziju.
1942. U Prosvetnom glasniku, januar-februar, objavljuje tekst „Razmišljanje o budućoj ženskoj školi”, u kojem iznosi ksenofobične i rasističke stavove u skladu sa konceptom arijevstva.
1945-1946. Vodi folklornu grupu u „Abraševiću”.
1948-1955. U baletskoj školi predaje ritmiku, folklor, istoriju igre i istorijske plesove.
1951. Izlazi knjiga Istorija igre. Piše sećanja Moj život (objavljena u celini 2000) i Udžbenik iz ritmike (koji nije objavljen).
Hronologiju i bibliografiju napravila i autorku uredila: Dubravka Đurić
Najvažniji izvori za hronologiju života i rada:
Tatjana Korićanac, Marija Maga Magazinović, Muzej Grada Beograda, Beograd, 2000.
Moj život – priredila Jelena Šantić, Clio, Beograd, 2000.
Profesija | prevoditeljka, filozofkinja, društveno-kulturna aktivistkinja, bolničarka, autorka tekstova za časopise, učiteljica/nastavnica/guvernanta i glumica |
---|---|
Jezici na kojima je pisala | srpski |
Finansijski aspekti | stipendija/izdržavanje/penzija |
Članstva | redakcijskih odbora |
Radovi
Monografije
- Telesna kultura kao vaspitanje i umetnost 1932.
- Vežbe i studije iz savremene gimnastike, plastike, ritmike i baleta: primenjena telesna kultura 1932.
- Istorija igre 1951.
- Moj život 2000.
Članci i drugi sastavni delovi
- Odnos umetničke igre prema muzici 1997.
- Literatura o savremenoj telesnoj kulturi 1996.
- Ruže 1907.
- Pesnikinje: Kristina Ristićeva 1913.
- Ritmička gimnastika 1913.
- Učiteljice: Stanka Glišićeva 1913.
- Pesnikinje: Danica Marković -Tatićeva 1913.
- Učiteljice: Kosara Cvetkovićeva 1913.
- Balet (deo 1) 1920.
- Balet (deo 2) 1920.
- Maks Rajnhart. (kraj) 1921.
- Maks Rajnhart. (1) 1921.
- Kostim igrača 1930.
- Razmišljanje o budućoj ženskoj školi 1942.
- Razmišljanja o budućoj ženskoj srednjoj školi 1942.
- Školovanje u Beogradu 1965.
- Detinjstvo u Užicu 1965.
- Moje prvo sećanje 2019.
- O apstraktnim idejama 2019.
- O zakonima mišljenja 2019.
- Telesno vaspitanje: ženska gimnazija 1912. godine 2019.
Neknjižna građa
- *Udžbenik iz ritmike 1951.
Prevodi
Recepcija
Recepcija tokom života autorke
- Maga Magazinovićeva (1913)
- Ritmična gimnastika u nas (1920)
- Škola za ritmičku gimnastiku Mage Maganzinović; Rad škole od osnivanja do danas (1922)
- Godišnji matine Škole za Ritmiku i Plastiku g-đe Magazinović (1924)
- Srpska igra i pesma kao motiv umetničkog plesa (1927)
- Matine Škole g-đe Mage Magazinović (1928)
- Škola klasične i moderne ritmike gospođe Mage Magazinović-Gezeman (1932)
- Ein Leben für den Tanz (1935)
- 25-togodišnjica škole za ritmiku i plastiku g-đe Mage Magazinović (1935)
- Mi igramo: priručnik moderne narodne igre/ples (1957)
Recepcija nakon njene smrti
- Muzička enciklopedija (1974)
- Balet Narodnog pozorišta između dva svetska rata (1976)
- Nemoguće istorije (1992)
- Maga Magazinović 1882-1968. Prva lasta feminizma (1992)
- Prvih sedamdeset godina. Balet Narodnog pozorišta (1) (1994)
- Plastička umetnost Mage Magazinović (1996)
- Maga Magazinović: kontekst i značenja rada (1996)
- Portret prethodnice (1996)
- Sećanje na Magu Magazinović (1996)
- O studentkinjama iz Srbije na stranim univerzitetima do 1914. godine (1998)
- Maga Magazinović i modernost angažmana žene (1998)
- Marija Maga Magazinović (2000)
- Potisnuta istina – Kolaboracija u Srbiji 1941-1944 (2006)
- Oblikovanje kreativnog postupka – uticaji Maksa Rajhnarta i Isidore Dankan na Magu Magazinović (2008)
- Global, Local, Gen(d)eral (2009)
- Portret žene: Maga Magazinović (2010)
- Women Teachers in Serbia: Fiction and/as Life Stories (2010)
- Politika fizičke kulture, moderni ples i tri narativa o Magi Magazinović (2013)