Isidora Sekulić
1877–1958.Suprug | Emil Stremnicki |
---|---|
Datum rođenja | 16. februar 1877. |
Datum smrti | 5. april 1958. |
Časopisi | |
Veze |
Lična situacija
Rođena je u Vojvodini kao državljanka Austro-Ugarske. Studirala je u Budimpešti. Diplomirala je na Grupi za matematiku i prirodne nauke. Radila je kao učiteljica i nastavnica matematike u Pančevu, Šapcu, Skoplju, Beogradu. Zbog bolesti (tuberkuloza) često je poboljevala i odsustvovala sa posla. 1910. dobija srpsko državljanstvo. Dosta je putovala: Norveška, Švedska, Nemačka, Velika Britanija, Francuska, Italija. Bila je udata za lekara poljskog porekla Emila Stremnickog koji je ubrzo umro (1914). Nakon njegove smrti nije se udavala. Nije imala dece. Govorila je i prevodila sa nemačkog, engleskog, francuskog, ruskog. Takođe je prevodila sa norveškog i švedskog. Doktorirala je u Nemačkoj. Bila je članica raznih ženskih organizacija i njihova predstavnica na mnogim skupovima, a na kongresu Međunarodnog saveta žena u Kristijaniji (1920) izabrana je za sekretara glavnog odbora. Bila je jedna od osnivača Udruženja nastavnica srednjih stručnih škola. Posle Drugog svetskog rata bila je članica glavnog odbora AFŽ-a. Družila se sa najviđenijim intelektualcima svoga vremena i bila rado primana u razna društva. Bila su čuvena okupljanja u njenoj kući jednom nedeljno gde se govorilo o književnosti, muzici, pozorištu, slikarstvu...
1877. Rođena je 16. februara u bačkom selu Mošorin od majke Ljubice i oca Danila Sekulića, opštinskog beležnika. Kum je bio dr Milan Đorđević, urednik novosadske Zastave.
1878. Porodica Sekulić seli se u Rumu.
1881. Umire Isidorin stariji brat Predrag, u uzrastu od sedam godina.
1883. Isidora polazi u Opštu pučku školu, gde provodi samo prvo polugođe.
Majka Ljubica umire od tuberkuloze u tridesetoj godini.
1884. Sa ocem i mlađim bratom Dimitrijem – Mitom seli se u Zemun, gde je otac
postavljen za gradskog kapetana.
1887. Pošto je završila Srpsku osnovnu školu, upisuje realku u Zemunu.
1890–1892. Posle završenog trećeg razreda realke u Zemunu, Isidoru otac šalje
najpre u Višu žensku školu u Novi Sad, a potom u Sombor, u Preparandiju.
1900. U Zemunu na Uskrs umire Danilo Sekulić u 55. godini. Sahranjen je na
zemunskom groblju. Tri meseca kasnije umire joj i brat Dimitrije Sekulić. Imao je 21
godinu.
1904. Dijagnostikovan joj je katar pluća i preporučen odmor od barem pola godine.
1905. Najzad dobija jednogodišnje odsustvo. Dobija pola plate, dok druga
polovina ide njenoj zamenici u školi. Kreće na putovanja po Evropi i sluša predavanja
iz uporedne književnosti.
1913. Na putu po Skandinaviji udaje se za Emila Stremnickog, Poljaka, po zanimanju
lekara. Već na kraju godine ostaje udovica.
1914. U Politici je 1. januara objavljena čitulja sledeće sadržine:
G-đu Isidoru Sekulić-Stremnicki zadesio je težak udar. Njen muž, dr. Emil
Stremnicki, lekar iz Varšave, umro je naprasno na putu između Hristijanije i Berlina. Telo pokojnikovo preneto je u Varšavu i sahranjeno u porodičnoj grobnici, a g-đa Isidora došla je juče u Beograd.
Početkom leta odlazi u Sokobanju na oporavak.
1915–1918. Vreme austrijske okupacije provodi u Beogradu, Aleksincu i
Sokobanji.
1919. Boravi u Zagrebu, Krapini, Sarajevu.
1921. Putuje u Sloveniju i Švajcarsku.
1929. Leto provodi u Francuskoj, uglavnom u Parizu.
1941–1945. Tokom okupacije živi u Beogradu, na Topčiderskom brdu, boreći se
s ratnim nevoljama i nemaštinom. Posebno joj pomaže Vasa Stajić. Katarakta ozbiljno
preti njenom vidu. Odbija da potpiše Apel srpskom narodu.
1957. Sve češće je bolesna. Muče je migrena i problemi s vidom.
1958. Na pisaćoj mašini ispisuje svoju poslednju volju, o tome kako treba da
bude ispraćena sa ovog sveta. Zapis se čuva u Univerzitetskoj biblioteci „Svetozar
Marković” u Beogradu:
Umiranje i smrt, poslednja borba koju svako mora sam izdržati. Posle izdisaja što
ostane, to više nije niko, i zato nad najprostijim pogrebom treba da vlada najpotpunija
tišina. Molim, stoga, da se moj leš zavije u čaršav iz mog domazluka, da se položi u
najprostiji čamov sanduk, i spusti u sirotinjsku raku, po redu na groblju. Bez ikakve
aranžirane sahrane, bez govora i venaca, bez novinskih članaka. Sveštenik će me ispratiti i
očitati nad grobom dragu mi prostu molitvu Gospodnju. Sem sveštenika, moji najbliži
prijatelji, koliko mogu i htednu.
Umire 5. aprila uveče u bolnici „Dragiša Mišović”.
Sahranjena je 7. aprila na Topčiderskom groblju, uz poštovanje ove želje.
Mesto rođenja | Mošorin, Vojvodina |
---|---|
Mesto smrti | Beograd |
Nacionalnost | srpska |
Maternji jezik | srpski |
Bračni status | udovica |
Broj dece | 0 |
Obrazovanje | univerzitetsko obrazovanje |
Religija | pravoslavlje |
Profesionalna situacija
Pisala je prozu, pripovetke, romane, književnu kritiku, eseje, putopise, rasprave, beleške. Bavila se prevođenjem. Prvi rad „Šta su Srbinu gusle?” objavila je u Školskom listu (1893). Bila je prva žena u Srbiji koja je izabrana za dopisnu članicu Srpske kraljevske akademije nauka (1939) i članicu Srpske akademije nauka i umetnosti (1950), počasni predsednik srpskog PEN-a (1931), potpredsednica Udruženja književnika Jugoslavije, predsednica Udruženja književnika Srbije. Svoje radove objavljivala je u mnogim časopisima: Branik, Srpski književni glasnik, Brankovo kolo, Delo, Savremenik (Zagreb), Naša književnost, Letopis matice srpske, Nova Evropa, Domaćica, Ženski pokret, Misao... Prikazana je TV drama o njenom životu, a Uglješa Šajtinac je dramatizovao njen roman Đakon bogorodičine crkve. Svake godine održava se naučni skup i izdaje se zbornik radova Isidorijana. Takođe, ustanovljena je i književna nagrada Isidora Sekulić.
1894. U Somboru objavljuje prvi rad u Školskom listu (mart–april 1894) pod
naslovom „Šta su Srbinu gusle?”
U jesen odlazi u Peštu da izučava matematičko-fizičke nauke.
1897. U junu završava viši kurs državne pedagogije u Budimpešti. Leto
provodi u Zemunu. U jesen ju je Srpska pravoslavna crkvena opština u Pančevu, koja je
imala patronat nad Srpskom višom devojačkom školom, izabrala za učiteljicu
matematike i prirodnih nauka. U početku je imala manju platu od ostalih nastavnika,
ali joj je molba za ravnopravni tretman uvažena.
1901. Postavljena je za upravnicu Srpske više devojačke škole u Pančevu.
1902. Podnosi molbu školskim vlastima u Sremskim Karlovcima da joj se
odobri odsustvo radi odlaska u inostranstvo i usavršavanja engleskog jezika. Molba
je odbijena.
1903. Podnosi molbu za jednogodišnje plaćeno odsustvo radi oporavka u
sanatorijumu za plućne bolesti. I ova molba je odbijena.
1904. Za Izveštaj Srpske više devojačke škole na kraju školske godine piše
članak Za život, u kom daje kritiku socijalnog položaja žene i svoje viđenje
vaspitnog sistema. Nezadovoljna je poslom u školi, roditelji se žale na njene metode
u odnosu sa decom, ali nadležni zaključuju da je potrebno samo da joj se daju „usmena
uputstva”.
1905. Najzad dobija jednogodišnje odsustvo. Dobija pola plate, dok druga
polovina ide njenoj zamenici u školi. Kreće na putovanja po Evropi i sluša predavanja
iz uporedne književnosti.
1906. U junu prekida radni odnos u školi, dobija otpremninu i nastavlja da
putuje po Evropi. Objavljuje članak o srpskom filologu Antonu Fabrisu, nastao na
osnovu predavanja u okviru srpskog omladinskog kola Uzdanica. Povremeno piše
članke u novosadskom Braniku.
1909. Prelazi u Šabac. Zapošljava se kao državljanka Austrougarske u Srpskoj
kraljevskoj višoj ženskoj školi, gde predaje nemački jezik i gimnastiku.
1910. Dobija srpsko državljanstvo.
Objavljuje tekst „Glavobolja” u Srpskom književnom glasniku. Objavljuje tekst
„Josif Kanc” i prikaz Uskokovićevog romana Došljaci u Brankovom kolu, a u Delu tekst
„Ruska književnost i studenti”.
1911. Putuje po Italiji. Nastavlja da piše Saputnike. U Brankovom kolu
objavljuje tekst „Poza”.
1912. Seli se u Beograd. S položenim profesorskim ispitom dobija mesto
nastavnika u Višoj ženskoj školi, u kojoj Nadežda Petrović predaje crtanje. Postaje
deo intelektualnih krugova.
Objavljuje „Umor” u Srpskom književnom glasniku.
Putuje po Skandinaviji.
1913. Svetislav B. Cvijanović objavljuje njenu zbirku Saputnici. Reakcije su
mešovite, jer knjiga predstavlja radikalan raskid sa tradicionalnim pripovedanjem i
perspektivom. Komentar Jovana Skerlića, u kom joj priznaje umeće i talenat, ali zamera
na obuzetosti sobom u vreme nacionalnih iskušenja, decenijama će pamtiti.
1914. Izlaze Pisma iz Norveške, u izdanju Svetislava B. Cvijanovića, a Skerlićeva
sarkastična opaska o ovom putopisu u prikazu knjige Milutina Bojića pogađa je, kao i
njegov sud o prethodnom delu. Isti izdavač objavljuje njen prevod De Profundis Oskara
Vajlda.
1915–1918. Sarađuje sa časopisima Savremenik iz Zagreba, koji vodi Julije Benešić, i sa
Književnim jugom, čiji je urednik Ivo Andrić.
1919. U izdanju zagrebačkog knjižara Vasića izlazi duža novela Đakon Bogorodičine
crkve.
U Sarajevu Isidor Đurđević štampa knjigu Iz prošlosti.
1920. Putuje u Norvešku. U Oslu je prisustvovala zasedanju Međunarodnog
saveta žena. Časopis Nova zemlja (Nylaende) iz Osla donosi 1. 12. 1920. razgovor sa
Mirom Kohondom, predstavnicom žena Hrvatske, i Isidorom Sekulić, kao
predstavnicom žena Srbije.
1922. Dobija odsustvo i odlazi u Nemačku, gde ostaje pola godine. Sredinom
novembra brani doktorsku tezu iz filozofije u Berlinu.
Knjižara Napredak objavljuje roman Garman i Vorze Aleksandra Helana u
Isidorinom prevodu s norveškog.
1924. Leto provodi u Francuskoj, uglavnom u Grenoblu. Osniva svojevrstan
književni salon u svom domu, četvrtkom, a među gostima su i srpski i hrvatski
umetnici. Njen društveni krug čine znamenite ličnosti tog vremena – među njima su
Anica Savić-Rebac, Danica Marković, Jelena J. Dimitrijević. Posetioci njenog doma
bili su i Marko Ristić i Miroslav Krleža. Najbliža je, međutim, sa Svetislavom B.
Cvijanovićem, izdavačem, i njegovom porodicom, o čemu svedoči i prepiska.
Prijateljstvo sa Svetislavom Petrovićem takođe je ostavilo traga u korespondenciji.
1925. Leto provodi u Italiji, Firenci i Toskani.
U eseju objavljenom u Letopisu Matice srpske o piscima iz Vojvodine, Milan
Kašanin posebno ističe Isidoru Sekulić i Anicu Savić Rebac.
1926–1927. Boravi duže u Parizu, a potom odlazi na rad u Poslanstvo
Kraljevine Jugoslavije u Londonu. U Beograd se vraća krajem leta 1927.
1930. Izabrana je za člana Književnog odbora Srpske književne zadruge, ali je
ubrzo potom podnela ostavku jer je saznala da je od 13 članova jedan bio protiv.
1931. Penzionisana je 22. januara kao nastavnik Druge ženske gimnazije u
Beogradu, sa 34 godine staža. Time se završila njena nastavnička karijera, koja joj je
bila očevidno naporna i nimalo draga.
U paviljonu „Cvijeta Zuzorić” otvara Treću samostalnu izložbu slikarke Zore
Petrović, koja joj je bila prijateljica i koleginica iz Druge ženske gimnazije.
1935. Kolarčev Narodni univerzitet objavljuje njenu brošuru Petar Kočić,
savremenost njegova.
1937. Leto provodi u Crnoj Gori, uglavnom na Cetinju, prikupljajući materijal
za knjigu o Njegošu. Kolarčev Narodni univerzitet objavljuje njenu brošuru Puškin.
1938. Kolarčev Narodni univerzitet objavljuje njenu brošuru Milan Rakić.
1939. Za dopisnog člana Srpske kraljevske akademije izabrana je 16. februara.
1940. Podnosi ostavku na položaj predsednika Beogradskog PEN-kluba. Srpska
književna zadruga objavljuje Kroniku palanačkog groblja.
1941–1945. Kolarčev Narodni univerzitet objavljuje njenu brošuru Propercije, rimski
elegičar sa poslednjom svojom elegijom. Objavljuje, o svom trošku, tri knjige
Analitički trenutci i teme, kao i knjigu Zapisi.
1946. Izabrana je za jednog od potpredsednika Saveza književnika Jugoslavije,
na čijem čelu je Ivo Andrić.
1947. Sarađuje u Našoj književnosti, Letopisu Matice srpske i drugim
časopisima. Ministarstvo prosvete NR Srbije dodeljuje joj nagradu za književnost.
1948. Prosveta objavljuje njenu knjigu Zapisi o mome narodu. Izabrana je za
dopisnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti.
1950. Izabrana je za redovnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti. Ona je
prva žena redovna članica SANU.
1951. Srpska književna zadruga objavljuje Njegošu, knjiga duboke odanosti.
1952. U Borbi izlazi kritika koju potpisuje Milovan Đilas, tadašnji šef
Agitpropa. U njoj optužuje Isidoru za nacionalizam i subjektivan odnos prema
Njegošu. Iste godine Đilas izdaje knjigu Legenda o Njegošu, u kojoj joj zamera na
apstraktno-idealističkom pristupu. Isidora spaljuje rukopis drugog dela knjige o
Njegošu.
Prosveta objavljuje pripovetku Šumanovići.
1956. Prosveta objavljuje Govor i jezik – kulturna smotra naroda.
1957. Povodom njenog 80. rođendana, Udruženje književnika Srbije organizuje
svečanu akademiju. Predsednik Republike odlikuje je Ordenom rada prvog reda. Nolit
objavljuje izbor njenih eseja Mir i nemir.
Autorku uredile, hronologiju i bibliografiju napravile: Slobodanka Peković, Magdalena Koh i Biljana Dojčinović
Profesija | prevoditeljka, književna kritičarka, autorka tekstova za časopise, autorka putopisa, autorka proze/romana i učiteljica/nastavnica/guvernanta |
---|---|
Jezici na kojima je pisala | srpski |
Članstva | akademija |
Radovi
Monografije
- Saputnici 1913.
- Pisma iz Norveške 1914.
- Đakon Bogorodičine crkve 1919.
- Iz prošlosti 1919.
- Upravljanje životom 1923.
- Petar Kočić, savremenost njegova 1935.
- Puškin 1937.
- Milan Rakić 1938.
- Punkt kontrapunkt 1938.
- Kronika palanačkog groblja 1940.
- Stopama Hristovim 1940.
- Analitički trenuci i teme 1 1941.
- Propercije, rimski elegičar sa poslednjom svojom elegijom 1941.
- Zapisi 1941.
- Analitički trenuci i teme 2 1941.
- Analitički trenuci i teme 3 1943.
- Zapisi o mome narodu 1948.
- Njegošu knjiga duboke odanosti 1951.
- Šumanovići 1952.
- Govor i jezik, kulturna smotra naroda 1956.
- Mir i nemir 1957.
- Ogledi 1959.
- Prozni radovi 1959.
- Izabrana dela 1967.
- Izbor iz dela 1974.
- Odabrana dela 1982.
- Antologija Isidora 1995.
- Balkan 2003.
- Đakon Bogorodičine crkve 2008.
- Izabrani eseji 2010.
- Izabrana dela 2016.
- Đakon Bogorodičine crkve 2019.
Članci i drugi sastavni delovi
- Glavobolja 1910.
- Ruska književnost i studenti 1910.
- M.M. Uskoković 1910.
- Josif Kajnc 1910.
- Ima li pravo Konstantin Bruner 1911.
- Pesnici koji lažu 1911.
- Jedan datum u našoj prevodnoj književnosti 1911.
- Irci i nacionalizam 1912.
- Kulturni nacionalizam 1912.
- Veljko Petrović kao pripovedač 1913.
- Aleksa Šantić 1918.
- Ritmična gimnastika u nas 1920.
- Odlomak iz jednoga javnog predavanja 1920.
- Beogradski stil 1920.
- Izveštaj Sekretara Saveza za stranu korespondenciju, u godini 1921. 1921.
- Avgust Strindberg 1921.
- Oko našeg romana 1922.
- Istok u pripovetkama Ive Andrića 1923.
- Jedan fragment iz kurtizanskog Rima 1923.
- O prevodima 1923.
- Intelektualac i siromaštvo 1923.
- Ženina lepota 1924.
- Izohimene u književnosti 1924.
- Nemiri u književnosti 1924.
- Poezija Avgustina Ujevića 1924.
- Samovanje u književnostima 1924.
- O književnicima i širenju književnosti 1925.
- Elen Kej 1926.
- Sveti Franja od Asiza, povodom stogodišnjice smrti 1926.
- Relativitet u delu L. Pirandela 1926.
- O religioznom osećanju u lirici 1928.
- Beleška 1929.
- Ferijalno pismo: Japanska No-drama 1931.
- Osećajnost kod Đure Jakšića 1932.
- Beleška o malom narodu 1932.
- Ivana Gundulića "Suze sina razmetnoga" 1940.
- Laza Kostić 1941.
- Branko Radičević lirik, mlado gladno srce 1947.
- Kulturni dodiri sreća su ljudi 1951.
Recepcija
Recepcija tokom života autorke
- Isidora Sekulićeva "Saputnici" (1913)
- Dve ženske knjige (1913)
- Ples reči (1913)
- Doktorke i profesorke : Isidora Sekulićeva (1913.)
- Saputnici (1913)
- Isidora Sekulić (1914)
- Isidora Sekulić-Stremnicka: pesnici intelektualci, erotika u bekstvu pojava, draž pripovedanja, neke mane (1914)
- Poljakinje o našim ženama (1928)
- Isidora Sekulić (1931)
- Poezija promašenosti (1940)
- Naša žena u književnom stvaranju (1941)
- Osećanje prolaznosti u prozi Isidore Sekulić (1957)
Recepcija nakon njene smrti
- Ogledi i studije (1959.)
- Mit i poezija (1960)
- Helenska tradicija i srpska književnost HH veka (1963.)
- Isidora Sekulić (1964.)
- Isidora Sekulić esejista (1965)
- Isidora Sekulić kao kritičar poezije (1965.)
- Jedan pogled na književno delo Isidore Sekulić (1967.)
- Isidora Sekulić (1968)
- Isidora Sekulić: književni vez (1969)
- Susreti i pisma - Isidora Sekulić (1970.)
- Nekoliko beležaka o Isidori Sekulić (1972.)
- Isidora Sekulić esejista (1974.)
- U susretu sa zapadom (I) (1974.)
- U susretu sa zapadom (II) (1974.)
- U susretu sa zapadom (III) (1975.)
- Esej Isidore Sekulić (1977.)
- Isidora; Ona, Ona (1977.)
- Kritika i avangarda u modernoj srpskoj književnosti (1979.)
- Isidorina brojanica (1979.)
- Ime i delo Isidore Sekulić (1982.)
- Književni pogledi Isidore Sekulić (1986.)
- Isidorina kronika (1986.)
- Književno delo Isidore Sekulić (1986.)
- O jedinstvu u delu Isidore Sekulić (1986.)
- Isidora Sekulić as an Early Serbian Feminist (1989.)
- Pożegnanie z Jugosławią, (1992.)
- Isidora Sekulić, "Apostol samoće" (1996.)
- Evropski kontekst "Kronike palanačkog groblja" (1997.)
- "Saputnici Isidore Sekulić" i ekspresionistički duhovni prostor (1997.)
- Verhunac moderne: "Saputnici" Isidore Sekulić i mogućnosti njihovog tumačenja (1998.)
- Fellow Travellers of a Serbian Women: Isidora Sekulić an Overture in Modern Serbian Literature (1998.)
- Autobiografski elementi u prozi Isidore Sekulić (1998.)
- Isidora u Pančevu (1998.)
- Apostol samoće. Isidora Sekulić (1998.)
- Apostol samoće (1999.)
- Voices in the Shadows: women and verbal art in Serbia and Bosnia (2000)
- Srbi i drugi. "O poljskoj misliti duši je drago" - Isidore Sekulić razmišljanja o drugima (2000.)
- Poimanje erotskog u romanu "Đakon Bogorodičine crkve" (2000.)
- Podróże w czasie i przestrzeni (2000.)
- Drugi o Isidori Sekulić (2004)
- Fragmenti jedne ispovesti (2004.)
- Pobuna protiv središta (2006.)
- Isidora Sekulić o kosovskom zavetu (2006.)
- Isidora Sekulić o pesnicima srpskog romantizma (2007.)
- Kiedy dojrzejemy jako kultura, tworczošć pisarek serbskich na poczatku XX wieku (2007.)
- Isidorine opomene (2008.)
- Moja poslednja glavobolja (2008.)
- Sinhronijsko i dijahronijsko izučavanje vrsta u srpskoj književnosti (2009.)
- Isidorini oslonci (2009.)
- Kako (o)pisati različitost? : slika Drugog u srpskoj književnosti (2009)
- Isidora - eros i tajna (2009.)
- Žena u srpskoj književnosti (2010)
- Osnovni književni stavovi Isidore Sekulić (2010.)
- Letnji san Isidore Sekulić (2011.)
- Kulturna ideologija Isidore Sekulić (2011.)
- Ima li pravo Konstantin Bruner? Rodni ili univerzalni pristup stvaralaštvu žena u esejistici Isidore Sekulić (2011.)
- ...kada sazremo kao kultura... Stvaralaštvo srpskih spisateljica na početku XX veka (kanon – žanr – rod) (2012)
- "Isochimenen". Kultur und Raum im Werk von Isidora Sekulić (2012)
- Rat kao tema u srpskoj periodici i književnosti početkom XX veka – Žena, Srpski književni glasnik i ratna proza Milice Janković i Isidore Sekulić (2013)
- Proza duše. (2016)
- Avangardistkinje (2018)
- Francuska veza (2019)
- Les tentations intertextuelles : les symbolistes français chez les écrivaines serbes (2020)
Čitala je
* Navedene su samo autorke iz baze