Jelena Balšić
1366–1433.Suprug | Đurađ Balšić, Sandalj Hranić |
---|---|
Datum rođenja | 1366. |
Datum smrti | 1433. |
Veze |
Lična situacija
Potiče iz vladarske porodice – roditelji su joj bili knez Lazar i kneginja Milica, poreklom od roda Nemanjića, svetorodne dinastije koja je vladala Srbijom od druge polovine dvanaestog do sedamdesetih godina četrnaestog veka. Rođena je između 1366. i 1371. godine kao treća kćer. Imala je sestre Maru, Draganu, Teodoru i Oliveru i dva brata – despota Stefana Lazarevića, budućeg vladara Srbije i Vuka. Veruje se da je Jelena stekla odlično obrazovanje na roditeljskom dvoru u Kruševcu, tadašnjoj prestonici. Na njen razvoj uticala je učena monahinja Jefimija, Miličina rođaka, koja je sa njima živela.
Jelena se udala za zetskog gospodara Đurđa Stracimirovića Balšića 1386. ili 1387. godine i sa njim imala sina jedinca Balšu III. Nakon Đurđeve smrti 1403. godine, upravljala je zemljom i time se svrstala u red žena – vladarki, kojih je bilo i u srpskom srednjem veku – kraljica Jelena Anžujska, carica Jelena, kneginja Milica. Vladavina Jelene Balšić obeležena je ratovanjem protiv Venecije (1405–1409), jer je želela da pod okrilje Zete vrati gradove Skadar i Drivast, koje je Veneciji ustupio Đurađ. Za predaju Jelene i Balše Mlečani su obećali veliku nagradu, koja je dostigla 2.000 dukata. Na pregovore u Veneciju s duždem otišla je Jelena sama, ne želeći da izlaže sina opasnosti. Plenila je borbenošću i odlučnošću, energijom i pameću. Mir je sklopljen oktobra 1409. s tim da svaka strana zadrži ono što je imala pre njenog odlaska u Mletke.
Po drugi put udala se 1411. za Sandalja Hranića, bosanskog vojvodu, jednog od najvećih velikaša bosanske države i najmoćnijeg suseda Dubrovnika, gde je imao palatu i gde su on i Jelena ostavljali novac, nakit i posuđe na čuvanje.
Godine 1435. Jelena je po drugi put ostala bez muža – prethodno je 1421. izgubila i sina Balšu. Povukla se na ostrvo Goricu (Brezovicu, Bešku) u Skadarskom jezeru, gde je podigla manastir. Poslednje godine života (1435–1443) provela je u ovoj svojoj zadužbini, zanimajući se za monaštvo i proučavajući religioznu literaturu.
Želela je da počiva u Dubrovniku, ali nije dobila dozvolu da u gradu podigne pravoslavnu crkvu. Umrla je početkom 1443. godine i sahranjena u svojoj zadužbini.
Mesto rođenja | Prilepac |
---|---|
Mesto boravka | Crna Gora i Srbija |
Mesto smrti | Ostrvo Gorica, Brezovica, Beška u Skadarskom jezeru |
Nacionalnost | srpska |
Maternji jezik | srpski |
Bračni status | udovica |
Broj dece | 1 |
Imena dece | Balša |
Pol dece | M |
Socijalna klasa | aristokratija po rođenju |
Obrazovanje | obrazovana kod kuće |
Religija | pravoslavlje |
Profesionalna situacija
Dala je važan doprinos kulturnom životu prve polovine petnaestog veka. U tom periodu, pored književnog centra u Despotovini, razvilo se i jedno malo duhovno središte u Zeti, u manastirima Skadarskog jezera. Njegova pojava vezuje se za Jeleninu aktivnost, kao i za veze Zete s Moravskom Srbijom s jedne i Svetom Gorom s druge strane.
Jelena Balšić zauzima mesto u istoriji književnosti zbog svoje prepiske s Nikonom Jerusalimcem, sačuvane u rukopisnom Goričkom zborniku iz 1441/42. godine, koji se sada čuva u Arhivu SANU, pod brojem 446. Zbornik je sastavljen po Jeleninoj želji i dobio je ime po njenoj zadužbini na Skadarskom jezeru. Izuzetno je važan jer predstavlja jedino poznato svedočanstvo o njenim književnim sklonostima. Pored toga, to je najznačajniji književni sastav srednjovekovne Zete i svedoči o prisustvu i učvršćenju vizantijske duhovnosti na ovoj teritoriji.
Gorički zbornik pisan je rukom Jeleninog duhovnika Nikona Jerusalimca i predstavlja vrstu male srednjovekovne enciklopedije u kojoj su zastupljeni spisi iz geografije, geometrije, kosmografije, zatim žitija, monaška pravila i putopis. Opisan je i kao lična enciklopedija jedne plemkinje, priručna knjiga sa pretežno crkvenom problematikom, ali i egzaktnim znanjem. Gorički zbornik pripada tipu autorskog zbornika, koji svedoči o obrazovanju i interesovanjima naručioca. Nesumnjiva je njegova isihastička orijentacija – monaška pravila, koja je Nikon uneo u Zbornik, napisana su u duhu isihastičke literature, a poznato je da je Nikon pripadao ovom pravoslavnom duhovnom pokretu.
Proučavaoci književnosti srpskog srednjeg veka naročitu pažnju posvetili su prepisci Jelene Balšić i Nikona Jerusalimca. U Goričkom zborniku postojale su tri Jelenine poslanice, od kojih je, danas, na žalost, u celini sačuvana samo jedna, naslovljena Otpisanije bogoljubno. U ovom pismu Jelenino obraćanje Nikonu obojeno je poverenjem i prisnošću, ona traži njegovo mišljenje o načinima ustrojstva monaškog života – idioritmiji i opštežiću, kao i o milostinji i još nekim duhovnim pitanjima. O temama koje je zaokupljaju govori sa puno emocija, pokazujući i dobro poznavanje religiozne literature.
Na osnovu Nikonovih odgovora, ipak, mogućno je naslutiti sadržinu druge dve, samo delimično sačuvane Jelenine poslanice. Na taj način, iako posredno, možemo da pratimo širinu njenih interesovanja. I Nikonovi i Jelenini sastavi u ovom zborniku posvećeni su monaškoj i teološkoj problematici. Jelenu je, na primer, zanimalo zašto se klanjamo ikonama i krstu, koji su „delo ruku ljudskih”, na šta se nadovezao Nikonov traktat o poštovanju svetih koji su naslikani na ikonama. Mnogobrojne su teme o kojima oni jedno drugom pišu: o liku idealnog vladara, o individualnom i zajedničkom životu monaha, o problemu vaspitanja novog čoveka, ili, kako Nikon rezonuje: na koji način „svući staroga čoveka i obući novoga”. Naročito se mnogo zadržavaju na pojedinostima o stvaranju sveta, o Adamu, kao i na širokom spektru drugih tema. Pored duhovnih saveta, Jelena je od Nikona tražila i obaveštenja iz oblasti koje su krasile tadašnjeg srpskog učenog čoveka. Nije poznato da li je Jelena primila monaštvo – o tome je svakako razmišljala, ali je utvrđeno da struktura Goričkog zbornika nije kao kod uobičajenih knjiga za čitanje u ženskim manastirima.
Zna se da je za jednu Jeleninu knjigu kotorski zlatar Andrija trebalo da izradi korice sa likom Spasitelja 1441. godine. Ugovor o izradi korica bio je sudski overen, ali je kasnije poništen, nije poznato zbog čega.
Pored poslanica, od tekstova vezanih za Jelenu Balšić treba pomenuti mirovni ugovor koji je potpisala s Venecijom 1409, kao i testament pisan 1442. godine. Iz testamenta se vidi da je ova umna i obrazovana žena posedovala bibloteku.
O Jeleninom ktitorstvu svedoči natpis iz 1440. godine nad portalom manastira na Gorici, koji je posvećen Bogorodici. Namenjen je za Jelenino grobno mesto, što je navela u testamentu. Pominje se i kao ktitorka crkve Svetog Đorđa, takođe na Gorici, dok je po nekima to mogao bi biti Đurađ II Stracimirović Balšić. Manastir u Goričanima u Zeti, blizu Skadarskog jezera, možda je jedna od njenih zadužbina. Brčeli, manastir u oblasti Virpazara, ima crkve posvećene Rođenju Bogorodice i Svetom Nikoli. Donji manastir, po predanju, zadužbina je Jelene Balšić.
Celokupnom svojom delatnošću Jelena se ukazuje kao predstavnica prosvećenog srpskog društva onoga vremena. Učestvovanjem u javnom životu, ktitorskom delatnošću i književnim radom, ona se nadovezuje na već razvijenu tradiciju izuzetnih žena iz srpske prošlosti.
Osnovni izvor za bibliografiju:
Svetlana Tomin, Bibliografija radova o Jeleni Balšić (između 1366. i 1371 – 1443), Knjiženstvo, časopis za studije književnosti, roda i kulture, 2012: http://www.knjizenstvo.rs/magazine.php. ISSN 2217-7809
Hronologiju života i rada i bibliografiju napravila Svetlana Tomin, jul, avgust 2012.
Profesija | političarka, kulturni i obrazovni patron i autorka kompilacija i antologija |
---|---|
Jezici na kojima je pisala | srpski |
Finansijski aspekti | drugi prihod |
Radovi
Monografije
- Monumenta Serbica. Spectantia historiam Serbiae Bosnae Ragusii edidit Fr. Miklosich 1858.
- Spomenici srъbski od 1395. do 1423. to est pisma pisana od republike Dubrovačke Kralьevima, Despotima, Voйvodama i Knezovima Srъbskiem, Bosanskiem i Primorskiem 1858.
- Spomenici srpski 1862.
- Listine o odnošajih izmedju Južnoga Slavenstva i Mletačke republike 1875.
- Stari srpski zapisi i natpisi 1902.
- Stare srpske povelje i pisma 1929.
- Antologija stare srpske književnosti (XI–XVIII veka) 1960.
- Stara srpska književnost 1966.
- Morfologija ćiriličkih natpisa na Balkanu 1974.
- Primeri književnosti i jezika staroga i srpsko-slovenskoga 1977.
- Spisi o Kosovu 1993.
- Manastiri na tlu Crne Gore 1995.
- Pisci slovenskog srednjeg vijeka 1996.
- Pisah i potpisah. Autobiografske izjave srednjeg veka 1996.
- Stara srpska književnost. Hrestomatija 2000.
- Stara srpska književnost 2001.
- Antologija stare srpske poezije 2005.
- Najlepše ljubavne pesme srpskih pesnikinja 2013.
Članci i drugi sastavni delovi
Recepcija
Recepcija nakon njene smrti
- Hilendarska zavesa despotice Eufimije (1911)
- Izbor patrijarha Danila III i kanonizacija kneza Lazara (1940)
- Stari srpski književnici (XIV-XVII veka). Rasprave i članci, naučna studija (1942)
- Kćeri kneza Lazara. Istoriska studija (1957)
- O smernoj Jeleni i njenom Otpisaniju bogoljubnom (1958)
- Istorija Crne Gore (1970)
- Dve poslanice Jelene Balšić i Nikonova "Povest o jerusalimskim crkvama i pustinjskim mestima" (1972)
- Srpska književnost u srednjem veku (1975)
- Istorija stare srpske književnosti (1980)
- Kozmografski i geografski odlomci Goričkog Zbornika (1981)
- Istorija srpskog naroda (1982)
- Žitije svetoga Simeona Mirotočivoga od Nikona Jerusalimca (1987)
- Despot Đurađ Branković i njegovo doba (1994)
- Poslanice Jelene Balšić (1995)
- Some observations on the Hesychast Diaspora in the Fifteenth Century (1998)
- Isihazam srpske knjige (1999)
- Nikola Jerusalimac. Vrijeme - ličnost - djelo. (2004)
- Sandaljeva udovica Jelena Hranić (2004)
- Narodna pesma o porodu Jele Miloševe iz Luburićeve zaostavštine (2004)
- Skriveni svet Vladimira Ćorovića : ka uspostavljnju cjelovitosti njegovog naučnog, književnog i edicionog korpusa (između istraživanja i rekonstrukcije) (2006)
- Bistru vodu zamutile : svađa kćeri kneza Lazara (2006)
- Knjigoljubive žene srpskog srednjeg veka (2007)
- Duhovna delatnost i zadužbinarstvo Jelene Balšić (2010)
- Ideje isahazma u prepisci Jelene Balšić i Nikona Jerusalimca (2010)
- Mužastvene žene srpskog srednjeg veka (2011)
- ...kada sazremo kao kultura... Stvaralaštvo srpskih spisateljica na početku XX veka (kanon – žanr – rod) (2012)
- *Doprinos žena srpskoj kulturi srednjeg veka (2015)
Čitala je
* Navedene su samo autorke iz baze